5 Ağustos 2012 Pazar

Olimpiyat ve Markalaşma Üzerine

2012 Olimpiyat Açılış Töreni sanıyorum herkes için muhteşem bir görsel şovdu. İngiltere'nin ulusal tarihinin zengin sahne dekoru ile birleştirmiş hikâye biçimindeki anlatımı, İngiliz olmayanlar da bile milli duygular uyandırdı sanıyoruz. Gösteriler her ne kadar günümüz teknolojik yaşam figürleri ve vazgeçilmez müzikleri ile bitmiş olsa da benim algıladığım mesaj "tarihte insanlık çok acı çekmiş, çok fakirlik, açlık görmüş, savaşlarla tükenmiş; ama birlik ve bütünlük inancı ile dirilmiş, güçlenmiş. Ve bugün Olimpiyatlara ev sahipliği yapabilecek kadar zenginleşmiş."


İngiltere denince akla ilk gelen markalar, konseptler tek tek bu gösteride yer bulmuştu.
007 James Bond, David Beckham, Paul McCartney, Kraliçe Elizabeth, Queen, Mr. Bean... Ama en çok da Tim Berners Lee. İnternette adres yazarken girdiğimiz "www" (dabıl yu dabıl yu dabıl yu) yazılımını geliştiren kişi.


Açılış töreni 4 saat sürmüş olsa da hazırlıkları yıllar içinde tamamlandı. Tıpkı, olimpiyat sporcularının yıllarca hazırlanmış olması gibi. Olimpiyat oyunlarını diğer uluslar arası sportif karşılaşmalardan ayıran tarafı, ülkeleri rengi, standardları, kültürleri, azmi ve başarıları ile temsil ediyor olmalarıdır. Ve bu temsil, açılış töreniyle başlar.


Markalaşma kültürüne devletçe ve milletçe daha yakın olan ülkelerin, sporcularını birer marka değeri olgusu ile giydirdiğini, tanıttığını görebiliyoruz.

Rüzgar Mira Okan'ın kendi yazısı ile yaptığı "stil analizi" marka değerlerini daha çarpıcı anlatıyor.


İngiltere olimpiyat takımının tüm dallardaki üniformaları Adidas markası altında Paul McCartney'nin kızı, tasarımcı Stella McCartney'e ait. 










İtalya'nın kıyafetleri Armani'den. İtalyan olimpik takımının spor malzemeleri ve açılış gecesinde giyecekleri tüm kıyafetlerin resmi sponsoru da yine Armani oldu. Yelken takımının formaları ise Prada’nın elinden çıktı. 









ABD takım formaları Ralph Lauren'den. Geçiş sırasındaki sporcuların bereleri eleştiri konusu olsa da genel anlamda beğenimi kazandı. Lacivert, kırmızı ve beyazın modası hiçbir zaman geçmez. Formalar ise Nike. Bakalım müsabakalarda Nike, "Turbo Speed Suit" teknolojisiyle de zafer kazanabilecek mi?



San Marino’nun özel kıyafetleri Salvatore Ferragamo'ya ait.













Fransa ekibinin kıyafetleri Adidas imzalı. Fransız binicilik takımının formaları ise tahmin edileceği gibi Hermes’in. Elegan ve sofistike stiliyle Hermes, takımı da sofistike ve elegan gösteriyor.




Bob Marley'in tasarımcı olan kızı Cedella Marley ise Puma için Jameika takımının kıyafet ve üniformalarını tasarladı. Dünyanın en hızlı koşan adamı Usain Bolt giydikleri ve oynadığı reklam filmiyle de adından sıkça söz ettiriyor. Jameika'nın tropik iklimi ve ülke kültürü kıyafet ve renklerini de etkiliyor.





Hollanda renk uyumu anlamında benden tam not aldı, yakalardaki lale çok şık bir detaydı.


Tük Milli takımı klasik renk ve stilde geçişini tamamladı. Sporcuların formaları Lotto ve Sarar'dan. 2020 için bir iddiamızın olmasını istiyorsak sportif başarı dışında daha etkili bir stil kullanmamız şart. 



Bende sınıfta kalanların başında İspanya millileri var. Bu kıyafetler ile travma geçiren sporculara acil psikolog desteği şart. Erkelere kırmızı takım elbise giydirmek mi!  Onu Çin, Rusya  ve Ukrayna takip ediyor. 

Bazı ülke kıyafetleri de gelenekselliği ve kültürümüzü yansıtacağız diye folklör ekibinden halliceydi.

Mesela Malezya'nın kaplan görüntüsü.


Meksika'nın pançoları da "muchas gracias, ben almayayım" dedirtecek türdendi. :)

Nijerya ise geleneksel ama folklör ekibine benzemeksizin hoş gürünüyordu.



En esprili ülke Çeklerdi. Yağmur çizmeleri, şortları ve şemsiyeleri ile gerçekten çok "sevimli"ydi. :)


Stil, kendini ifade ediştir ve 2012 Londra Olimpiyat Oyunları açılış gecesinde de bir kez daha gördük ki her ülkenin kendilerine özgü olanı yansıtması, kendilerini görüntüleriyle ifade edişleri de işte bunun bir göstergesi.

Olimpiyatlar spordan çok daha fazlasıdır. Stil, lüks, moda, marka, pazarlama, reklam...

Karl Lagerfeld ve H&M olimpiyat için özel tasarımlarıyla mağazalardaki yerine çoktan aldı bile.

Bu seneki olimpiyatlar ise marka ve moda anlamında belki de kendinden en çok söz ettiren olimpiyat oyunları. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder